Etusivu

Kanta-arkistoiduissa laboratoriotuloksissa voi olla epäluotettavaa tietoa.

Julkaistu 30.01.2023  

Muutos tulee voimaan

Heti ja koskee kaikkia NordLabin asiakkaita

Muutoksen kuvaus

Laboratoriotutkimukset, jotka sisältävät lausuntoja, eivät välttämättä Kanta-arkistoidu oikein. Meille raportoiduissa tapauksissa tuloksen lausuntoteksti ei näy Kanta-arkistossa ja Omakannassa ollenkaan. Tulokset saattavat sisältää myös harhaanjohtavia tietoja, kuten maininnan ’Lausunto’ ja ’Normaali arvo’, vaikka tuloksen lausunnossa olisi kliinisesti merkittäviä löydöksiä.

Suosittelemme poikkeuksellisesti, että potilaita ei pyydetä katsomaan lausuntoja sisältäviä tuloksiaan Omakannasta vaan, että he kysyvät tutkimuksen tulokset tutkimuksen tilanneesta yksiköstä.

Samoin suosittelemme, että hoitavat tahot suhtautuvat kriittisesti Kanta-arkistossa tällä hetkellä oleviin lausuntoa sisältäviin laboratoriotuloksiin.

Tulokset ja niiden lausunnot näkyvät oikein tulokset tilanneen yksikön potilastietojärjestelmässä.

Ongelma ilmenee tuloksissa, jotka arkistoidaan 2016 määrityksen mukaisesti ja tulokset tulevat HL7-yhteyden yli (mm. alihankintatutkimukset). Näissä tilanteissa kyseinen potilastietojärjestelmä jättää lausunnon arkistoimatta Kelan ohjeistuksen mukaisesti. Aiemman määrityksen mukaisesti arkistoidut tulokset lausuntoineen näkyvät ja arkistoituvat edelleenkin oikein. NordLab selvittelee yhteistyökumppaniensa kanssa, miten ongelma voidaan korjata.

Tiedusteluihin vastaavat

Tuija Männistö, johtava lääkäri, tuija.mannisto@nordlab.fi